torsdag 16. desember 2010

Brente mandler og glade venner :)

På tirsdag brant jeg mandler. 2 kg mandler faktisk.

For normale mengder er oppskriften som følger:

150g sukker
1dl vann

Dette kokes opp uten å røre i panna og til alt sukkeret er løst opp.

Etterpå helles
500g mandler oppi gryta.
Rør forsiktig rundt til alt væska er borte og mandlene begynner å bli tørre og grå


(Her pleier jeg egentlig å stoppe siden jeg liker mandlene best slik)

Fortsett å røre til mandlene begynner å bli blanke og seige igjen.
Nå tar du gryta av plata og rører inn

1ts usaltet meierismør.

Strø mandlene utover bakepapir

De vil feste seg sammen, men pga smøret er det lett å dele dem.

Nå de er kalde er det veldig godt å tømme smeltet sjokolade over før de blir satt i kjøleskapet.
Men på tirsdag hadde jeg ikke tid til det...

Jeg pakka dem fint inn:

Så gikk vi på overraskelsesbesøk til noen venner med mandler og julekort...

Ble noen overraskede ansikter rundt om ja:)

Det er gøyest å gi noe til noen som ikke forventer noe!

1 kommentar: